Valószínűleg nem mi vagyunk az elsők, akik felhívták rá a figyelmedet, hogy a túl nagy célközönség egyenlő egy marketing öngyilkossággal. Lehetetlen mindenkinek megfelelni és nem is szükséges. Ahhoz, hogy egy ütős és jól működő marketing tervet készíthess, ahhoz fontos tudnod, hogy kik azok az emberek (vagy piaci réteg), akiket a vállalkozásod vonzani fog.
Ezzel valószínűleg még nem mondtunk olyat, amit mások ne mondtak volna Neked. Így a következőkben szeretnénk egy olyan tippet adni, amit mi itt a PRIOR-nál nagy becsben tartunk, s szeretnénk Téged is támogatni egy olyan vevőkör meghatározásában, akik nem nehézséget, hanem örömöt és megbecsülést fognak hozni az életedbe. Ehhez az kell, hogy kicsit másik nézőpontból közelítsük meg az ideális vevő témakörét.
Ahelyett, hogy azt kérdeznénk “Kik azok, akiket a legnagyobb valószínűséggel érdekelni fog a terméked?”, mi inkább úgy fogalmazzuk meg a kérdést “Kik azok, akikkel dolgozni szeretnél? Milyen vevőket érdemelsz?”
Ugye, hogy rögtön másképp hangzik a dolog.
Akkor ugorjunk is neki a munkának!
Válaszd ki az ideális vevőidet!
Mindenki megérdemli, hogy olyan vevői legyenek, akik értékelik a rájuk fordított időt, energiát, törődést. Sokszor mégis abba a helyzetbe kerülünk, hogy olyan emberekkel vesszük körül magunkat, akiktől a nap végére garantáltan migrént fogunk kapni. Pedig az ideális vevőid lehet, hogy közel vannak, csak nem tudnak Rólad.
Nézzük meg lépésről lépésre, hogy hogyan tudod megtalálni az ideális vevőidet:
- lépés: Mik azok az elengedhetetlen dolgok, amikkel rendelkeznie kell egy vevődnek? Városban él? Falun? Elmúlt 18 éves? Beszél angolul? – ezek a kérdések mind-mind segítenek nagymértékben szűkíteni a kört – ezáltal a fizetett hirdetések meddőszórását – ergo a Te anyagi ráfordításodat is.
- lépés: Gondolkozz el azon mi tesz egy vevőt számodra ideálissá! Van esetleg valamilyen specifikus problémájuk a saját vagy a cégük életében? Specifikus szektorban dolgoznak? Mekkora a havi bevételük?
- lépés: Hol lehet őket elérni? Vannak bizonyos viselkedési szokások, amik alapján beazonosíthatók? Gyakran járnak rendezvényekre? Milyen sajtót olvasnak? Szoktak adakozni? Melyik közösségi médiát használják a leginkább?
Minél több ilyen kérdést tudsz összegyűjteni és megválaszolni, annál biztosabb, hogy a marketing stratégiád sikeres lesz, és a jó embereknek fogsz hirdetni.
Hogyan szólítsd meg az ideális vevőket és hogyan értsd meg a problémáikat?
Remélhetőleg az előző lépésekben sikerült leszűkíteni a vevő körödet. Most pedig itt az ideje, hogy időt szentelj arra, hogy megértsd a vevőidet. Enélkül nehéz megfelelően kommunikálni feléjük, tehát amit mondani (hirdetni) fogsz, az nem fog tapadni, nem lesz elérése, nem lesznek like-ok, s ezt szeretnénk elkerülni.
Elengedhetetlen tehát, hogy megismerd és megértsd a vevőidet. Szeretném, ha feltennél magadnak pár kérdést a vevőiddel kapcsolatban.
- Mi okoz számukra örömöt?
- Milyen kihívásokkal kell szembe nézniük?
- Mi aggasztja őket?
- Milyen célokat szeretnének elérni?
- Milyen élmények mozgatják meg őket?
- Ha információra van szükségük, akkor honnan szerzik azt be?
- Kiben bíznak meg a piacon?
- Mit várnak tőled?
Ha meg tudod válaszolni ezeket a kérdéseket, akkor máris tudatosan és személyre szabottan tudsz kommunikálni feléjük. Hiszen most már tudod, hogy mit kell mondanod ahhoz, hogy tudják te érted a problémáikat, és te képes vagy segíteni rajtuk.
Fogalmazd át az üzeneted!
A mai modern világban elengedhetetlen, hogy olyan üzenetet közvetíts, ami konkrétan a célközönségednek szól. Az üzenetednek ahhoz, hogy elérje a kívánt hatást, fontos, hogy megoldást kínáljon a vevőid problémáira.
Elengedhetetlen, hogy az értésükre add, hogy te tudod mire vágynak, mi az amit keresnek. Minden vevő arra vágyik, hogy megoldást találjon a problémára, amivel küzd.
Ha már vannak klienseid, akkor érdemes listát készíteni arról, hogy mik azok a problémák, amikkel leggyakrabban szemben találod magad. Miben segítettél eddig nekik a legtöbbet? Milyen problémáról beszélnek a legtöbbet az ügyfeleid?
Vegyünk egy élethű példát! Sétálsz az utcán, hirtelen iszonyúan megéhezel. Befordulsz a sarkon, s két hirdetéssel találod szemben magad:
- Éhes vagy? Nálunk kapható a város legjobb melegszendvicse
- Így süss kenyeret otthon! tanfolyam
Hát persze, hogy az első. Bagatellnek tűnik a példa? Pedig erről van szó. Tényleg csak ennyiről szól az egész. Ha épp az a problémád, hogy éhes vagy, akkor nem az fog érdekelni, hogy hogyan kell kenyeret sütni, hanem az, hogy hadd egyed meg azt a kenyeret, amit már valaki megsütött neked.
Ütős szövegezés és kulcsmondatok
Ezzel el is érkeztünk a következő nagyon fontos lépéshez, a szövegíráshoz. Az ügyfeleid nem tudják hogyan oldják meg a problémájukat, azt viszont többé-kevésbé tudják, hogy mi a problémájuk. Ha nagyon jól tudod kommunikálni azt, hogy a problémájukra az a tuti megoldás, amit te kínálsz, akkor ezt a meccset te vitted.
Vedd górcső alá a vállalkozásodat és részletesen fejtsd ki, hogy milyen megoldásokat kínálsz, milyen előnyökkel jár a Te szolgáltatásod s ezekből hozz létre néhány kulcsmondatot. Jeligét, ha úgy tetszik. Nagyon fontos, hogy ezek mind a kliens szemszögéből legyenek megfogalmazva.

Találd ki a weboldalad szalagcímét!
Ha van weboldalad, akkor érdemes elgondolkoznod egy frappáns szalagcímen is. Ez lesz ugyanis az első mondat, amit a weboldaladra látogató elolvas. Ennek a mondatnak olyannak kell lennie, ami egyből felkelti az olvasó figyelmét, s rögtön kapcsolatot teremt közted és közte.
Ha a weboldaladnak van olyan része, ahol a vevők leírhatják a tapasztalatukat, értékelhetik a szolgáltatásodat, akkor érdemes ezeket átbogarászni, mert itt nagyon fontos információ lapul meg arról, hogy miért is választottak téged a klienseid és hogy mit szeretnek benned.
Ha betartod ezeket a tippeket, amiket mosd megosztottunk veled, akkor garantáltan megtalálod majd azokat a vevőket, akikkel szívesen fogsz tudni dolgozni. A célzott kommunikáció kétélű fegyver, hiszen nem csak vevőket vonz be hozzád, hanem olyan vevőket, akik értékelni fogják, amit nyújtani tudsz.
Hajrá!
Ha pedig bármiben segítségre lenne szükséged, akkor ne feledd, a PRIOR csapatára mindig számíthatsz!