Minden vállalkozásnak van versenytársa. Kihívója, ha úgy tetszik. Soha nem lesz olyan, hogy egyetlen cég fog csak egy vásárlói kört kiszolgálni. Ez még a Google-nek sem sikerült, pedig ők tényleg mindent megtettek, hogy világuralomra törjenek. Ezért aztán minden márkának, minden cégnek fontos előrukkolnia egy vagy több olyan tulajdonsággal, ami megkülönbözteti őt a többi hasonló céggel szemben. S igen, ebbe a mindenkibe Te is beletartozol. S ilyenkor felmerül a kérdés:
- Miért válasszon valaki téged a másik utcában megtalálható üzlet helyett?
- Milyen különleges értéket képviselsz?
- Mi tesz téged vagy a termékedet annyira különlegessé, hogy az emberek egyszerűen nem tudnak nem téged választani?
Itt jön a képbe a történetmesélés. Elméletileg minden versenytársad képes arra, hogy a jövőbeli klienseid problémáját megoldja. De egy alaposan átgondolt, és gondosan kidolgozott arculat és image képes arra, hogy a sok-sok alternatíva közül a Te céged legyen az, amelyről azt tartják, hogy a legjobb rálátással bír az adott problémakörre, hogy a legnagyobb tudással bír a témában, s rengeteg megoldási ötlettel rendelkezik. A kliensnek azt kell éreznie, hogy te vagy a válasz minden kérdésére, s mint egy bölcs mentor képes leszel kivezetni őt a sötét alagútból.
Az alábbiakban nézzük meg, hogy mi az 5 legfontosabb összetevője egy hatásos arculati sztorinak.
1. TALÁLD MEG AZ IDEÁLIS VEVŐD!
A legtöbb vállalkozó ott hibázik a legnagyobbat, hogy nem végez elég alapos munkát abban, hogy behatárolja a vállalkozása számára ideális vevőt. Ez egy nagyon fontos tanulság a marketing világában.
Amikor a saját cégünkről van szó, természetes ösztönként jön, hogy minél több embert szeretnénk megszólítani, hiszen szeretnénk, hogy sikeres legyen a vállalkozás. De ha nem határozzuk meg, hogy kik azok, akikhez igazán szólni akarunk, akkor könnyen a “sokat markol, keveset fog” szituációban találhatjuk magunkat.
Érdemes már az elején feltenni 2 fontos kérdést:
- Miben egyedi a szolgáltatá amit nyújtok?
- Kiknek szól a szolgáltatás? (Üzletembereknek? Nős embereknek? Gyesen lévő anyukáknak? Gluténérzékenyeknek?)
Az első lépésnek annak kell lennie, hogy pontosan meghatározod, hogy kik azok, akiket meg akarsz szólítani a termékeiddel, a szolgáltatásoddal. Ennek tudatában kezdheted el a vásárlók felé a tudatos kommunikációt, amely elengedhetetlen egy sikeres vállalkozáshoz. Már nagyon hamar jó, ha realizálódik magadban az a kincset érő felismerés, hogy nem szükséges és nem is tudsz mindenkinek megfelelni és mindenkit ugyanúgy megszólítani.
2. TALÁLD MEG AZ IDEÁLIS VEVŐID PROBLÉMÁIT, FRUSZTRÁCIÓIT, FÉLELMEIT!
Szuper. Kitaláltad, hogy kik a számodra ideális vevők. Mielőtt a következő tippre rátérünk, szeretnénk leszögezni valamit: az emberek nem azért keresik fel a cégedet, mert arra a termékre vagy a szolgáltatásra vágyakoznak, amit Te nyújtasz. Az emberek azért keresik fel a cégedet, mert Nekik van egy problémájuk, ami megoldásra vár és úgy gondolják, hogy a te céged lehet a legmegfelelőbb erre a célra.
Tehát legelőször meg kell találnod a probléma gyökerét, a kiindulási pontot, hogy bebizonyíthasd valóban a te céged a legalkalmasabb a feladatra. Ha képes vagy szavakba önteni azt a fájdalmat, amit az ügyfeleid éreznek a problémával kapcsolatban, akkor nyert ügyed van, hiszen a vásárlódi szinte azonnal megkönnyebbülten fogják magukat érezni, tudván, hogy most már biztonságban vannak: “Végre valaki, aki valóban érti mire van szükségem és tudja is, hogyan kell megoldani.”
Na, de ne csak beszéljünk róla, nézzük meg hogyan csinálják ezt mások.
Ott van például a Glossier nevezetű amerikai cég, amely nemrég robbant be a már amúgy is rendkívül telített szépség piacra s mára cégóriássá nőtték ki magukat. Hogyan csinálták? Egyszerű, már rögtön a weboldaluk kezdőoldalán kommunikálják a vevőik alapproblémáját: “Szépség, melyet a való élet inspirál. A Glossier új oldalról közelíti meg a szépséget. A mókáról szól és a szabadságról és arról, hogy légy elégedett magaddal. Intuitív, egyszerű termékeinket azért tervezzük, hogy Veled éljenek.”
Mit is csináltak? Felismerték, hogy mikor szépségápolásra kerül a sor, az ideális vevőik túl sok termék közül kell, hogy válasszanak és felismerték, hogy az ideális vásárlóik már nem tudnak megfelelni a nagy szépség márkák által kommunikált szépségideáloknak. Ezért a Glossier nagyon okosan úgy döntött, hogy visszalép egyet és újragondolja a szépségápolást. A Glossier-nél egy csokor nagyszerű termék közül lehet csak választani, nem pedig több száz termék közül.
3. SÖPÖRD LE A PROBLÉMÁT AZ ASZTALRÓL!
Eddig minden okés, felkeltetted a vevők figyelmét s tudják, hogy az ő oldalunk állsz. Tudod mire van szükségük, érted a problémáikat. Hogyan tovább? A következő lépés, hogy megmutasd számukra, hogy egy létezik problémamentes világ. Egy világ, ahol ezek a problémák megoldhatóak s nem lesz többé ilyen dolgokkal gondjuk. Ehhez el kell képzelned, hogyan nézne ki az ügyfeled élete az adott probléma nélkül.
Nézzük, hogyan csinálta ezt a Glossier! A Glossier, szintén nagyon okosan úgy oldotta ezt meg, hogy valós történeteket osztott meg nőkről, akik már használják a termékeiket, akik büszkén és boldogan kiállnak az új és szabadabb szépségápolási rutinjaik mellett. A weboldalon képeken láthatjuk a mosolytól csillogó, természetes szépséget képviselő arcokat s néhányuk írásban is megosztja, hogy mennyivel egyszerűbb lett a reggeli készülődés.
4. LÉGY TÁMOGATÓ!
Okés, szóval tudod mi az ideális vásárlód problémája, ezt kommunikáltad is felé, mondhatnánk kiugrasztottad a nyulat a bokorból. Most viszont nagyon fontos, hogy éreztesd a vevőiddel, hogy nincsenek együl a problémával. Nem jó, ha úgy érzik a weblapodra látogatók, hogy leleplezték őket. Azt akarjuk elérni, hogy biztonságban érezzék magukat, hogy tudják semmi baj, nem az ő hibájuk, hogy ilyen slamasztikába kerültek.
A Glossier ezt egy ügyes kommunikációs bravúrral éri el. Egyértelműen kijelentik, hogy a Glossier-nél dolgozók is átmentek ezen, ők is kipróbáltak már mindenféle csodakencét – tehát pontosan ugyanolyanok, mint az ideális vásárlóik. S ebből a tapasztalatból merítve tervezik meg a termékeiket, melyeknél szempont az egyszerűség és a vevők elégedettsége.
5. MUTASD MEG AZ ELŐRE VEZETŐ UTAT!
Itt az ideje, hogy megfogd az ügyfelek kezét és segíts nekik megtenni az első lépést, amely kivezeti őket a slamasztikából. Mutasd meg nekik, hogy veled az oldalukon képesek lesznek megoldani a problémát.
Ez az a pont, ahol az ideális vevőid hosszútávú bizalmát tudod elnyerni. Tudni fogják, hogy rád támaszkodhatnak, mert te egy biztos pont vagy. Egy kályha, amelyhez egy hosszú és hideg téli nap után vissza lehet térni megmelegedni. Bízni fognak benned, s nem is akarnak majd a versenytársaidhoz menni. Az emberek elméjében mélyen kódolva van a “Járt utat járatlanra ne cserélj!”.
A Glossier esetében szintén megfigyelhető ezen a ponton is egy követendő példa. A weboldalukon az átfogó probléma felismerés és megoldás után egyből ajánlanak az alapvető termékeik közül párat, olyanokat, amikre szinte 99%-ban mindenkinek szüksége van a hétköznapi élet során (arclemosó, hidratáló krém, tonik)
Mit értünk el eddig és hogyan tovább?
Összegezzük mit csináltunk eddig. Feltérképezted, hogy kik alkotják az ideális vevőid körét. Elérted, hogy az ideális vevőd felismerje a benned rejlő értéket azáltal, hogy felismerted a problémáit, rámutattál, hogy nem az ő hibájából került bele ebbe a helyzetbe, és megmutattad számára a kivezető utat, mely egy boldogabb és problémamentes jövő felé vezet. Ezen a ponton a vevő oldálán van a ladba, most neki kell eldöntenie, hogy felveszi-e veled a kapcsolatot, igénybe veszi-e a szolgáltatásodat, illetve megveszi-e a termékedet. S ezen a ponton jönnek be a képbe a marketing eszközei, amelyekkel elérheted, hogy a potenciális vevőből ténylegesen vevő legyen.
Fontos viszont szem előtt tartani, hogy bár a gyönyörű weboldal, a jó logó, a szép és letisztult arculat nagyon hasznos és elengedhetetlen elemei egy sikeres vállalkozásnak. Viszont egy gyönyörű weboldal, egy kreatív logó sem fogja neked garantálni a vállalkozásod sikerét. A kulcs a vállalkozások döntő többségénél a hatásos arculati sztoriban rejlik. Ha követed a fenti 5 lépést és beépíted őket a marketing stratégiádba, akkor garantált, hogy az ideális vevőid szinte azonnal kapcsolódni fognak a termékedhez vagy szolgáltatásodhoz. Hajrá!
Ha pedig megakadnál, ne feledd mi a PRIOR-nál mindig készen állunk, hogy segítsünk a következő lépésekben.