A marketing nem csak funnelekről és trendhajszolásról szól, hanem arról is, mit gondolunk magunkról, milyen tulajdonságainkat, meggyőződéseinket tesszük belsővé. GenAI-ninja vagy „képes vagyok rá” attitűd? Trendsetter vagy trend follower? Ha a belső iránytűnk billeg, a kampányaink is inognak. De mi történik, ha belép a képbe a coaching, és segít tisztán látni a viharfelhős marketingtérben?
Sok mindent elmondhatunk napjaink marketingkörnyezetéről, de azt, hogy gyakran stabil, valószínűleg senki sem állítja. Számos változóval szembesülünk, legyünk vállalkozásvezetők, marketingesek, és/vagy fogyasztók: átalakul a vásárlói magatartás, rohamtempóban fejlődik a technológia, és a szabályozási változásokat még nem is említettem!
Évről évre újabb és újabb tanulmányokat olvashatunk a várható marketingtrendekről, sőt, ha lépést szeretnénk tartani a változásokkal, gyakorlatilag a heti rutinunk részévé kell tenni, hogy tisztán, lényeglátóan körbenézzünk, mi is zajlik és vélhetően hová tart a szakma.
És te vesztél már el a zajtengerben?
Két évtizede dolgozom a kommunikáció, majd az online marketing területén, így sejtheted, mennyire értékelem, amikor egy márka/vállalkozó nem veszik el ebben a zajtengerben, és akár felismeri azt a pillanatot, amikortól nincs kapacitása, skillje, belső erőforrása, esetleg magabiztossága ahhoz, hogy zászlóshajó legyen ezen a bizonyos, olykor viharos tengeren.
Versenyképesnek és relevánsnak maradni ugyanis nem azt jelenti, hogy minden oldalát betűről betűre elolvassuk a Harvard Business Review-nak, naponta megkérdezzük a ChatGPT-t, hogy milyen új trendeket, mikrotrendeket detektál, őrült módjára pörgetjük a közösségi média oldalakat, és mindeközben egyre megugorhatatlanabb elvárásokat támasztunk a marketingcsapatunk és/vagy önmagunk felé…
„Képes vagyok rá” attitűd vs. GenAI-ninja – Melyiket választanád?
A 2024-es Kantar Media Reactions például arról ír, hogy a marketingesek 68%-a pozitívan áll a generatív mesterséges intelligencia témaköréhez, 59%-a izgatott a hirdetésekben való alkalmazásával kapcsolatban, ám 36%-a úgy gondolja, hogy a csapatuknak vagy saját maguknak még nincsenek meg az ehhez szükséges készségeik.
A generatív mesterséges intelligencia (Generative AI vagy GenAI) tárgykörét körüllengő érdeklődés, lelkesedés és a készségek szintjén megjelenő hiányosságok kettőse tökéletesen megvilágítja a marketing és a coaching összefonódásának szükségességét.
A marketinghatékonyságra (amelynek egyik eszköze lehet a GenAI) ugyanis közvetlen hatással vannak a coachingfolyamatok által javuló döntéshozatali képességek, csak úgy, mint a növekvő önbizalom, magabiztosság, „képes vagyok rá” attitűd…
A marketingstratégiánk és annak kivitelezésének sikere (használjunk GenAI-t vagy sem) nem csak a piac alapos megértésén, a szélsebes és alátámasztott döntéseken, a gyönyörű kreatívokon és a ninja-módjára beállított fizetett hirdetéseken múlik… Hanem azon a belső meggyőződésünkön is, hogy képesek vagyunk-e valamire vagy sem, reziliensek vagyunk-e vagy sem, megoldhatjuk-e a privát és a szakmai életünkben jelentkező kihívásokat vagy sem.
Botrányos, visszavont reklámokig vezethet, ha homokba dugjuk a fejünket
Amikor a kihívások szinte káosszá forrnak össze, nagyon nehéz priorizálni és látni a fától az erdőt. Ilyenkor fordulhat elő, hogy Reels-eket gyártunk csak azért, mert „kell”, izzadságszagú UGC kampányokba fogunk bele, mert „miért is ne”, vagy ne adj’ Isten, totálisan elveszítjük a józan eszünket, az arányérzékünket és a társadalmi felelősségünket, mint ahogy a Nissan szexista reklámjának készítői is tették februárban, amely hatalmas port kavart áthallásos – a nőkre és a férfiakra nézve is degradáló – mondataival.
Mielőtt elvesznénk a botrány és annak tanulságainak részleteiben, térjünk vissza az eredeti gondolathoz, miszerint a coaching és a marketing összefonódása megannyi élethelyzetben esszenciálissá válik!
Ilyen például, amikor egy cégvezető/vállalkozó nehezen igazodik el az állandóan változó marketingkörnyezetben, esetleg úgy érzi, fut a trendek és saját maga után, és hiába gyors a tempó, nem jönnek a várt eredmények (és egyébként is szívesebben volna trendsetter, mint trend follower szerepben). De ilyen az is, amikor a klasszikus midlife kérdések sokasodnak fel benne: valóban ezt szeretném csinálni, így szeretnék élni, elégedettebb, boldogabb lennék-e egy másik tevékenységgel/munkahellyel/vállalkozással? Sőt, ilyen az is, amikor a hatékony és önazonos online jelenlét, és annak fenntartható működtetése merül fel kérdésként.
Négyszemközti, bizalmon alapuló interakciókkal a sikerért
Ha egyedül az operatív és/vagy technológiai kérdéseket szeretnénk megválaszolni, az olyan, mintha fertőtlenítés nélkül ragasztanánk le a sebünket. Pillanatnyilag megszűnni látszik a gond: szép, sima ragtapasz díszeleg az ujjunkon csúnya, vérző seb helyett. Alatta viszont ott a megoldatlanság.
A marketing coaching tehát nem a ragtapasz, hanem a „sebeink” valódi ellátása: a támogató folyamatban együtt dolgozunk azért, hogy a személyiséged, a döntéshozatali képességed és a marketingtevékenységed együtt fejlődjön, együtt adják ki azt a képletet, ami ebben az instabil környezetben erős bástyád tud lenni. Természetesen lépésről lépésre, a legfontosabbakat priorizálva, a tudatosságot erősítve.
Ahogy a Virtual Collaboration Technology and International Business Coaching: Examining the Impact on Marketing Strategies and Sales c. tanulmányban is olvashatjuk, egy remote coach bár közvetlenül nem tud megváltoztatni egy adott gyakorlatot a vállalkozáson belül (pl. az árképzést vagy a termékelhelyezéseket), a cég sikerét a marketingstratégia megváltoztatásával (vagy stratégiaváltással) is lehet befolyásolni. Ehhez pedig a négyszemközti, bizalmon alapuló interakciók kitűnő terepet biztosítanak: a vállalkozó/vezető nagyobb eséllyel elemzi sikeresen az ügyfeleket, a kínálatot, a versenyt, és együtt mélyebben megértik az üzleti modellt és az értékesítés növekedésének akadályait.
Tapasztalataim szerint ezek az akadályok legtöbbször nem azok, mint aminek legelőször tűnnek. A gyökérokok szinte mindig beljebb, önmagunknál keresendőek. Marketing és midlife coachként abban támogatlak, hogy ezekre az akadályokra új lehetőségként tekints, tudatosan, lépésről lépésre és önazonosan alkalmazd azokat a marketingeszközöket, amelyekre valójában szükséged van.
Nincs szükség egy nyolcadik közösségi média felületre, feneketlen marketingbüdzsére és a GenAI tökéletes ismeretére, de annál nagyobb szükség van az önbizalmunk és a döntéshozatali képességeink erősítésére, valamint egy külső, lényeglátó szempárra, aki ebben támogat minket.